Kültür Seyahat

13 Ocak 2022

Deniz Sağdıç, Türkiye’de ve uluslararası sanat toplumunda atık malzemeleri birer sanat eserine dönüştürerek adından söz ettiren bir isim. Duygu ve derinlik kattığı her türlü atık nesne onun elinde hayranlık uyandıran bir sanat eserine dönüşüyor.

Mersin doğumlu, neredeyse tüm üyeleri zanaatkar olan bir aile ortamında yetişmiş olan Sağdıç, daha çok küçük yaşlarda cam ustası olan babasından vitray yapmayı, tasarımcı amcalarından desenler çizmeyi, terzi hala ve teyzelerinden dikiş- nakış tekniklerini öğrenir ve uygulamaya başlar. Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim bölümünü birincilikle bitirdikten sonra Doğuş Üniversitesi Plastik Sanatlar bölümünde yüksek lisans yapan başarılı bir sanatçı olan Deniz Sağdıç’ın çalışmaları ve kişisel sergileri pek çok ulusal ve uluslararası projede yer alıyor.

1

Sanatta Sürdürülebilirlik Kavramı

Sanatın sürdürülebilirliğini savunan ve bunu bir yaşam biçimi haline getiren Deniz Sağdıç, sanat eserleriyle sadece galeri ya da müzelerde değil; havalimanlarında, AVM’lerde ya da bir dükkânın vitrininde de karşınıza çıkabilir. 

Kullanıp bir kenara attığımız, vazgeçtiğimiz, bizim için artık işlevini ve değerini yitirmiş nesne ve objelere odaklanan sanatçı, “atık” olarak nitelendirdiklerimizi birer sanat eserine dönüştürerek sanatın sürdürülebilirliğine dikkatleri çekmeyi başarıyor. İşte Sağdıç’ın “0” Sıfır Noktası adını verdiği sergisi de tam bu fikirden yola çıkmış.

2

Hayran Kalacağınız Bir Sergi: “0” Sıfır Noktası

Hayran kalmanın yanı sıra sizi tüketim kavramı üzerine de yeniden düşünmeye davet eden, bugüne kadar gördüklerinizin çok ötesinde bir sergi “0” Sıfır Noktası. İstanbul Havalimanı Atık Yönetim Merkezi’nin ayrıştırdığı atıkları geri dönüşüm (recycling) ve ileri dönüşüm (upcycling) prensibiyle yeniden değerlendiren Deniz Sağdıç, bunlardan 20 etkileyici tablo yaratmış.

Bu etkileyici sanat eserleri, tüketimin tüm insanlığın ortak meselesi olduğu konusuna dikkat çekmeyi ve tüketim kavramının sınırlarını yeniden belirlemekte ilham verebilmeyi amaçlıyor. Bir diğer amaç da doğa dostu sürdürülebilir fikirlere ilham vermek.

Sanatçının İGA/İstanbul Havalimanı ekibiyle ortaklaşa ortaya koyduğu sergi, İstanbul Havalimanı Dış Hatlar Bosphorus alanında, mart ayına kadar ziyaretçilerini ağırlamaya hazır.

3

2 Ton Atık Malzeme Kullanımı

Sanatının ilk yıllarında çoğunlukla yağlıboya çalışan Deniz Sağdıç, ileriki zamanlarda, tüketilmiş, işlevini yitirerek atık hale gelmiş objeleri eserlerinde kullanarak izleyiciye sunmaya, obje ve atıkları kullanmaya ilk, kavramsal sanat yaklaşımına bir eleştiri olarak  “Ready- Remade” ismini verdiği projeyle başlar. Günlük kullanım objelerine çeşitli müdahalelerde bulunarak, onları birbirlerine eklemleyerek yeniden var ettiği bu projeden şimdiye kadar olan eserlerinde 12 bin 860 düğme, 35 bin 589 plastik kelepçe, 290 kutu ilaç kullanarak 200 defolu denim pantolonu 10 ayrı teknikle kullanarak yeniden değerlendirir. Sanatçı, toplamda ise şimdiye kadar çalışmalarında 2 ton atık malzeme kullanır. 

Sağdıç tekstil ürünleri başta olmak üzere işlenmeye uygun her türlü atık nesneyi çalışmalarında malzeme olarak kullandığı ve bunları bambaşka bir hale getirerek yeniden değerlendirdiği çalışmalarıyla geri dönüşüm ve ileri dönüşüm prensiplerini esas alıyor. Objelerin kendi renk biçimlerini, tıpkı bir palette yer alan onlarca farklı rengi fırça ile tuvale uygular gibi çeşitli paneller üzerinde ışık ve gölge ilişkisi yaratacak biçimde düzenliyor. 

4

Atık Malzemelerden Yaptığı Tablolarda Portre Çalışıyor 

Çoğunlukla portre yani insan yüzü çalışan sanatçı Deniz Sağdıç, insanların söz ve mimiklerinden çok bakışlarındaki anlamla fikirlerin oluştuğunu; bu nedenle bakışı, ifadeyi yansıtan insan yüzünü önemsiyor ve eserlerinde anlatmak istediği duygu, derinlik ve düşünceyi en iyi insan yüzünün ifade edebileceğine inanıyor.  Atık malzemelerle portrelere duygu ve derinlik katarak insanlara, insanın aslında ne olduğunu hatırlatmaya çalışmak ve bu insanların neden olduğu atıklarla, sanat aracılığıyla yüzleşmelerini sağlayarak tüketim alışkanlıklarının sorgulanması gerektiğini düşünüyor. 

5

Ağırlıklı Olarak Kullanılan Bir Materyal “Denim”

Her türlü atık malzemeyi eserlerinde kullanan Sağdıç’ın ağırlıklı olarak kullandığı bir materyal denim. Denimi sadece bir tekstil ürünü olarak görmüyor. Irk, dil, sosyal ve ekonomik sınıf fark etmeksizin denimin herkes tarafından benimsendiği düşüncesinden yola çıkarak eserlerinde sınırları zorluyor ve elindeki malzemeyi tamamen değerlendiriyor.

Yaşamını ve çalışmalarını İstanbul’daki atölyesinde sürdürmeye devam eden Sağdıç, kullandığı atık materyallerle eserlerinde sürdürülebilirlik mesajını vererek gezegenimizin yaşanabilirliği ve kaynakların kullanımına devam etmek için sürdürülebilirliği hoyratça sarf etmeden onu bir yaşam biçime haline getirmeyi amaçlıyor. Çalışmalarını sürdürülebilirlik kavramı altında değerlendirerek sanat ile insan arasındaki mesafeyi ortadan kaldırarak üretmeye devam ediyor.